Yleiset ehdot
YLEISET EHDOT, VOIMASSA 30.10.2023 JA SEN JÄLKEEN SOLMITTUIHIN TOIMEKSIANTOIHIN
Johdanto
KC Real Estate Oy (Y-tunnus: 3390717-8) (jäljempänä myös ”Palveluntarjoaja” tai ”me”) tarjoaa asiakkailleen vain lakiasiainpalveluja. Nämä toimeksiantoja koskevat yleiset ehdot on laadittu sitä taustaa vasten, että palvelemme yrityksiä, muita yhteisöjä sekä yksityishenkilöitä. Tutustu ehtoihin huolellisesti. Vastaamme aina mielellämme yleisiä ehtojamme koskeviin kysymyksiin.
1. Yleistä
1.1 Näitä yleisiä toimeksiantoehtoja sovelletaan Palveluntarjoajan asiakkaan (jäljempänä myös ”Asiakas”) ja Palveluntarjoajan välisiin lakiasiainpalveluja koskeviin toimeksiantosopimuksiin siltä osin kuin Asiakkaan kanssa ei ole nimenomaisesti toisin sovittu yksittäistä toimeksiantoa koskevissa sopimusehdoissa.
1.2 Toimeksiantojen hoitamista koskeviin sopimuksiin sovelletaan aina Suomen lakia.
1.3 Koska tarjoamme vain lakiasiainpalveluja, palveluihimme ei kuulu neuvonta muissa asioissa, kuten taloudellisia, teknisiä tai kirjanpidollisia kysymyksiä koskien. Näissä kysymyksissä voimme auttaa Asiakasta löytämään sopivan neuvonantajan verkostomme avulla.
2. Kuluttajansuojalainsäädännön noudattaminen
2.3 Kuluttaja-asiakkaiden osalta noudatamme soveltuvaa, kuluttajaa suojaavaa lainsäädäntöä siltä osin kuin se on pakottavaa. Kuluttaja-asiakkaan osalta kuluttajansuojalain (38/1978, muutoksineen) tarkoittamassa etämyynnissä soveltuvat ennakkotiedot ilmenevät näistä yleisistä ehdoista sekä Liitteestä 1. Kuluttajansuojalain tarkoittama peruuttamislomake on Liitteenä 2. Kuluttajia koskevia liitteitä ei toimiteta asiakkaalle, mikäli hän ei ole kuluttaja.
3. Sopimuksen syntyminen ja päättyminen
3.1 Kaikki toimeksiantosopimukset katsotaan solmitun Palveluntarjoajana olevan Lakiasiaintoimisto KC Real Estate Oy Oy:n kanssa ja lukuun. Sen henkilöstö ei ole koskaan sopimusten osapuolena. Palveluntarjoajan ja Asiakkaan välinen toimeksiantosopimus sekä siihen kohdistuvat muutokset voidaan tehdä suullisesti, kuten esimerkiksi puhelimen välityksellä tai paikan päällä sekä vapaamuotoisesti kirjallisesti, kuten esimerkiksi sähköpostin välityksellä. Edellytämme kuitenkin lähtökohtaisesti, että toimeksiannon sisältö ja siihen tehtävät muutokset vahvistetaan Palveluntarjoajan toimesta kirjallisessa muodossa. Mikäli sovellettavasta lainsäädännöstä johtuu, että toimeksiantoa koskeva sopimus tulee solmia tietyssä muodossa, tällöin sopimuksen syntymistä arvioidaan siihen soveltuvan lainsäädännön mukaan.
3.2 Ellei Asiakkaan kanssa ole toisin sovittu, toimeksiantosuhde lakkaa viipymättä olemasta voimassa ilman eri irtisanomista, kun sekä Palveluntarjoaja että Asiakas ovat täyttäneet toimeksiantosopimuksen mukaiset velvoitteensa.
3.3 Asiakkaalla on oikeus toimeksiannon kestäessä pyytää Palveluntarjoajaa lopettamaan sopimuksen täyttäminen välittömästi. Palveluntarjoajalla on oikeus keskeyttää toimeksianto ja luopua toimeksiannosta milloin tahansa esteen ilmetessä palvelun suorittamiselle.
3.4 Asiakkaan maksettavaksi jää ennenaikaisessa päättämistilanteessa joko (i) kohtuullinen osuus mahdollisesta sovitusta kiinteästä hinnasta, joka riippuu tehdyn työn määrästä ja muusta valmistautumisesta tai (ii) siihen asti tehdyn työn kustannukset sovellettavien hinnoitteluperusteiden mukaan, ellei sovellettavasta pakottavasta laista tai näistä ehdoista muuta johdu.
4. Toimeksiannon hoitaminen, toimeksiannosta kieltäytyminen ja siitä luopuminen
4.2 Emme ota sellaisia toimeksiantoja vastaan, joiden osalta katsomme, että emme ole Asiakkaan etua ja toimeksiannon kustannustehokasta hoitamista ajatellen paras toimija. Tämä voi johtua toimeksiannon luonteesta tai työtilanteestamme. Emme myöskään ota hoitaaksemme sellaista toimeksiantoa, jossa katsomme, että Asiakkaan ehdottama toimintamalli tai näkemys on ristiriidassa oman näkemyksemme tai parhaaksi katsomamme toimintamallin kanssa. Selvitämme aina, muodostaako toimeksiannon suorittaminen esteellisyyttä toimintaamme koskevien lakien valossa. Mikäli näin on, tällöin luonnollisesti kieltäydymme toimeksiannosta. Emme aina voi ilmoittaa tarkempia perusteita toimeksiannosta kieltäytymiselle.
4.3 Mikäli emme voi syystä tai toisesta ottaa toimeksiantoa vastaan, avustamme parhaamme mukaan sopivan avustajan löytämisessä.
4.4 Luottamus ja rehellisyys ovat lakiasiaintoiminnan kulmakiviä. Edellytämme, että voimme luottaa Asiakkaaseen ja Asiakas voi luottaa meihin. Mikäli tämä luottamus näyttää rikkoutuvan toimeksiantoa hoidettaessa, emme voi enää hoitaa toimeksiantoa Asiakkaan kannalta parhaalla mahdollisella tavalla ja tällöin Palveluntarjoajana joudumme harkitsemaan toimeksiannosta luopumista toimintaamme koskevien säännösten mukaisella tavalla, ellei tilanne korjaudu.
4.5 Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevan lainsäädännön nojalla meillä voi olla velvollisuus tunnistaa Asiakkaamme sekä Asiakkaiden edustajat ja tosiasialliset edunsaajat. Eräissä tilanteissa velvollisuutenamme on myös selvittää Asiakkaan varojen alkuperä. Meillä voi olla velvollisuus kieltäytyä toimeksiannosta, keskeyttää se tai ilmoittaa siitä viranomaisille, jos Asiakas ei toimita vaadittavia tietoja, liiketoimi on epätavallinen tai varoja epäillään käytettävän terrorismin rahoittamiseen tai rahanpesuun, tai jos Asiakas tai tämän liiketoiminta on pakotteiden kohteena. Näissä tapauksissa velvollisuutemme voi olla raportoida ja ilmoittaa meille ilmennyt seikka viranomaisille, painaa asiakassuhteen luottamuksellisuutta enemmän.
4.6 Emme edellytä Asiakkaalta turhien tai tarpeettomien toimenpiteiden tekemistä. Emme voi kuitenkaan suoriutua omasta tehtävästämme ilman Asiakkaan myötävaikutusta ja sujuvaa yhteistyötä. Tämän vuoksi toimeksiantosuhteen muodostuminen ja jatkuminen edellyttää, että meillä ja Asiakkaalla on hyvä vuorovaikutus ja molemmat noudattavat toimeksiannon luonteen edellyttämiä aikatauluja. Asiakkaan tulee antaa Palveluntarjoajalle sellaiset yhteystiedot, joiden avulla Asiakas on vaikeuksitta tavoitettavissa ja myös reagoida Palveluntarjoajan yhteydenottoihin oikea-aikaisesti, toimeksiannon luonne huomioiden. Asiakkaan tulee antaa Palveluntarjoajalle toimeksiannon taustoista ja siihen liittyvistä seikoista Palveluntarjoajan riittäväksi katsoma taustaselvitys. Asiakkaan tulee antaa toimeksiantokohtaisesti tarpeelliseksi katsottavat lisätiedot ja asiakirjat Palveluntarjoajan käyttöön toimeksiannon alkaessa ja sen kestäessä. Asiakkaan on viipymättä ja mahdollisuuksien mukaan kirjallisesti ilmoitettava mahdollisista muutoksista toimeksiannon sisältöön. Asiakkaan ja Palveluntarjoajan keskinäisen yhteydenpidon sekä yhteistyön tulee olla yleisesti ottaen sujuvaa ja asiallista.
4.7 Ellei pakottavasta laista muuta johdu, Asiakkaan tulee viipymättä ja viimeistään kuuden (6) kuukauden kuluessa kirjallisesti toimeksiannon päättymisestä ilmoittaa Palveluntarjoajalle, mikäli tämä kokee, että Palveluntarjoajan toimittamat palvelut ovat olleet jollain tapaa puutteellisia tai virheellisiä.
5. Sähköinen viestintä ja tietoturvallisuus
5.1 Palveluntarjoajana pyrimme hoitamaan toimeksiantoa aina kustannusten ja ajankäytön kannalta tehokkaimmalla sekä tarkoituksenmukaisimmalla tavalla. Useimmiten tämä tarkoittaa toimeksiantojen hoitamista mahdollisimman pitkälle sähköisesti, kuten sähköpostia ja sähköisiä asiakirjoja hyödyntäen. Asiakas hyväksyy tämän toimintatavan antamalla toimeksiannon hoidettavaksemme ja mikäli Asiakkaalle tällainen toimintatapa ei ole mahdollinen, tulee tästä ilmoittaa viipymättä toimeksiantosuhteen alussa, jolloin voimme arvioida onko meillä kyseisessä tapauksessa mahdollisuutta hoitaa toimeksiantoa Asiakkaan edun ja kustannustehokkuuden kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.
5.2 Sähköisen viestinnän luottamuksellisuus nauttii Suomessa vahvaa suojaa lainsäädännön tasolla. Palveluntarjoajana olemme omalta osaltamme huolehtineet asianmukaisesti tietoturvasta ja minimoineet sähköiseen viestintään liittyvät tietosuojariskit. Vaikka huolehdimme asianmukaisista toimista tietosuojariskien poistamiseksi, on tilanteita, jolloin tämäkään ei riitä. Palveluntarjoajana vastaamme ainoastaan sellaisista vahingoista, jotka ovat seurausta toimintaamme soveltuvien lakien tai siihen rinnastettavien ohjeiden tahallisesta tai törkeän tuottamuksellisesta rikkomisesta ja vastuuseemme sovelletaan näiden yleisten ehtojen mukaista vastuunrajoituslauseketta, ellei pakottavasta laista muuta johdu. Asiakkaana hyväksyt sähköiseen työskentelytapaan ja viestintään sisältyvät riskitekijät ja edellä esitetyn vastuunrajoituksen.
5.3 Sähköpostien suojausjärjestelmämme voi joissain tilanteissa estää sähköpostiviestien perille saapumisen. Suosittelemme Asiakasta varmistamaan erityisen tärkeiden sähköpostiviestien perille saapumisen puhelimitse tai muuta viestintätapaa käyttämällä.
6. Toimeksiannon veloitusperusteet ja laskutus
6.1 Yksinkertainen lähtökohta hinnoittelussamme on kohtuullisuus. Palveluissamme taas lähtökohtana on korkea laatu ja asiakaslähtöisyys. Näin ollen Asiakkaana voit odottaa meiltä laadukasta sekä asiakaslähtöistä palvelua kohtuullisella hinnalla.
6.2 Toimeksiantoon liittyvä alkukartoitus on aina maksuton, ellei se johda toimeksiantoon. Alkukartoituksen tehtävänä on selvittää, mistä asiassa on kyse ja voiko Palveluntarjoaja ottaa toimeksiannon hoitaakseen. Asiakkaalla ei ole oikeutta pitää Palveluntarjoajan alkukartoituksen aikana mahdollisesti Asiakkaalle ilmaisemia alustavia mielipiteitä oikeudellisena neuvonantona, johon Asiakas voi luottaa.
6.3 Sovellamme kotisivuillamme (www.kclaki.fi/hinnasto) tai asiakkaalle kulloinkin erikseen ilmoitettuja hinnoitteluperusteita. Palkkiomme perustuu toimeksiannon hoitamiseen käytettyyn aikaan, ellei Asiakkaan kanssa ole sovittu kiinteästä kokonaispalkkiosta. Laskutusperusteena oleva aika mitataan tunneissa ja minuuteissa niin, että pienin veloitettava aika yksittäisestä toimenpiteestä on 15 minuuttia. Yksittäiseen toimeksiantoon sovellettavan tuntiveloituksen määrään voi vaikuttaa asian luonne, siihen vaadittava perehtyneisyys, toimeksiannon aikataulu, toimeksiantoon liittyvä suuri intressi tai muut vastaavat seikat.
6.4 Laskutuksessa pyrimme aina läpinäkyvyyteen ja ennakoitavuuteen. Asiakkaan nimenomaisesta pyynnöstä annamme suuntaa-antavia arvioita toimeksiannon hoitamisen kustannuksista, mikäli kiinteän kokonaishinnan ilmoittaminen ei ole mahdollista. Suuntaa-antavat arviot kustannuksista eivät ole sitovia, mutta mitoitamme arviomme aina realistisesti.
6.6 Toimeksiannon hoitamiseen voi liittyä varsinaisen palkkion lisäksi tapauskohtaisesti myös muita kuluja. Tällaiset muut tarpeelliset kulut ja erityiset maksut, kuten matkakustannukset, asiakirjojen hankkimisesta aiheutuneet kustannukset, mahdolliset asiantuntijalausunnot ja viranomaismaksut veloitetaan erikseen.
6.7 Palkkioihin ja muihin toimeksiannon hoitamiseen liittyviin maksuihin sekä kuluihin kulloinkin voimassa oleva ja soveltuva arvonlisävero.
6.8 Asiakasta laskutetaan kuukausittain jälkikäteen, ellei nimenomaisesti toisin ole sovittu. Varaamme tapauskohtaisesti oikeuden välilaskutukselle 14 päivän välein sekä oikeuden pyytää toimeksiannon ja asiakassuhteen luonne huomioiden kohtuullista ennakkoa toimeksiannon aloittamisen tai jatkamisen edellytykseksi.
6.9 Osana Palveluntarjoajan ja Asiakkaan välistä luottamussuhdetta edellytämme laskujen oikea-aikaista maksamista. Laskutetut määrät erääntyvät kokonaisuudessaan maksettaviksi laskuun merkittynä eräpäivänä, joka on 14 päivää laskun päiväyksestä, ellei ole nimenomaisesti toisin sovittu. Mikäli laskua ei makseta eräpäivään mennessä, laskulle peritään korkolain (633/1982 muutoksineen) mukaista viivästyskorkoa laskun eräpäivästä alkaen.
6.10 Palveluntarjoajana varaamme oikeuden harkintamme mukaan keskeyttää tai lopettaa työskentelyn Asiakkaalle, jos Asiakas ei maksa erääntynyttä laskua.
6.11 Myös tilanteissa, joissa Asiakkaan kulut on katettu oikeusturvavakuutuksella, laskutamme suoraan Asiakasta ja edellytämme tämän suorittavan laskun meille yllä olevan mukaisesti, ellei ole nimenomaisesti toisin sovittu.
6.12 Vaikka vakuutusyhtiö alentaisi vakuutuksesta Asiakkaalle korvattavan palkkion määrää tai tuomioistuin alentaisi vastapuolen maksettavaksi tuomittavaa oikeudenkäyntikulujen korvausta, tämä ei vaikuta oikeuteemme laskuttaa Asiakkaalta sovittua palkkiota täysimääräisenä.
7. Vastuunrajoitus
7.1 Palveluntarjoajan taloudellinen vastuu toimeksiantoon liittyen on rajoitettu seuraavasti:
(i) Vastuu rajoittuu vahinkoon, joka johtuu toimeksiannon hoitamisessa tapahtuneesta ammatillisesta virheestä.
(ii) Vastuun enimmäismäärä on aina enintään koko toimeksiannon palkkion suuruinen.
(iii) Vastuu ei koskaan kata välillisiä tai epäsuoria vahinkoja tai kolmansien osapuolten vaatimuksia.
7.2 Palveluntarjoajan ammatillinen vastuuvakuutus on hankittu seuraavasta vakuutusyhtiöstä: LähiTapiola Pääkaupunkiseutu Keskinäinen Vakuutusyhtiö (y-tunnus: 2647339-1).
8. Asiakkaan käytössä olevat erityiset oikeussuojakeinot
8.1 Kuluttaja-asiakkaalla on mahdollisuus saattaa erimielisyys kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.