KKO:2024:17: Kiinteistöjärjestelmän selvyys, luotettavuus tai muu yleinen etu ei edellyttänyt virheellisen rajankäynnin purkamista
Lohkomistoimituksen yhteydessä suoritetussa rajankäynnissä oli määrätty rajat oletetun isojaon aikaisen kiinteistörajan mukaisesti. Myöhemmin isojaon aikainen rajapyykki, jota ei ollut toimituksessa havaittu, oli löytynyt maastosta vajaan seitsemän metrin päästä sitä korvaamaan rakennetusta uudesta rajamerkistä. Maanmittauslaitoksen keskushallinto esitti rajankäyntiä koskevan ratkaisun purkamista.
Lainvoimaisen toimituksen purkamista koskee kiinteistönmuodostamislain 278 §:n säännös, jonka mukaan maanmittauslaitoksen keskushallinnolla on oikeus tehdä korkeimmalle oikeudelle tai korkeimmalle hallinto-oikeudelle esitys kiinteistörekisteriin merkityn toimituksen tai lainvoimaisen päätöksen purkamisesta sellaisen virheen takia, jonka korjaamista kiinteistöjärjestelmän selvyys tai luotettavuus taikka muu yleinen etu vaatii.
Korkein oikeus katsoi karttaselvityksen perusteella, että virhe oli vähäinen. Rajalinja poikkesi noin 25 metrin matkalla siten, että poikkeaman suuruus on enimmillään noin seitsemän metriä. Virheen pinta-alavaikutuksen voi arvioida jäävän selvästi alle 100 neliömetrin ja se jakautuu kiinteistöjen A ja B välille. Se seikka, että rajalinja sijaitsee kiinteistön B asuinrakennuksen osin luonnonvaraisen pihapiiriin läheisyydessä, ei vaikuttanut virheen merkittävyyden arviointiin tai sillä, että kyse oli kahden talon välisestä historiallisesta rajasta.
Korkein oikeus lisäksi totesi, että kiinteistönmuodostamislain 104 §:n 1 momentin perusteella rajan paikka on mahdollisissa tulevissa kiinteistönmääritystoimituksissa määrättävä viimeisen lainvoimaisen ratkaisun eli purkuesityksessä tarkoitetun rajankäynnin mukaisesti. Näin ollen ei myöskään ole epäselvyyttä sillä, mikä ratkaisu on otettava tulevien rajakäyntien perustaksi.
Korkein oikeus katsoo edellä esitetyillä perusteilla, ettei kiinteistöjärjestelmän selvyys tai luotettavuus taikka muu yleinen etu vaadi virheen korjaamista. Maanmittauslaitoksen keskushallinnolla ei siten ole oikeutta esittää toimituksen purkamista.
Korkein oikeus jätti siten maanmittauslaitoksen keskushallinnon purkuesityksen tutkimatta.